Asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisille oma kansainvälinen tutkinto

CXPA Finland tuo CCXP-sertifikaatin suomalaisten ulottuville

Kansainvälinen, voittoa tavoittelematon Customer Experience Professionals Association (CXPA.org) on julkistanut asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisille suunnatun sertifioitumisjärjestelmän, jota myös suomalaiset alan osaajat voivat hakea suorittamaan. Sertifikaatti julkistettiin Suomen osalta tiistaina 8.4.2014 järjestetyssä CXPA Finlandin kevättapaamisessa Microsoft Oy:lla, Espoossa.

Certified Customer Experience Professional (CCXP) on tutkinto, jonka suorittamalla on mahdollista todentaa työnantajille oma osaaminen asiakkuuskokemusten johtamisen eri osa-alueilla alalla, jolla ei tähän mennessä ole ollut formaalia koulutusta tai kansainvälistä sertifiointijärjestelmää. Nämä osaamisalueet ovat (suluissa pisteytyksessä käytettävä painotus):

1. Customer-Centric Culture – Asiakaskeskeinen kulttuuri (16%)
  2. Voice of the Customer, Customer Insight and Understanding – Asiakaskuuntelu, asiakastietämys ja -ymmärrys (13%)
  3. Organizational Adoption and Accountability – Organisoituminen ja raportointi (19%)
  4. Customer Experience Strategy – Asiakkuuskokemusten johtamisstrategia (16%)
  5. Experience Design, Improvement and Innovation – Elämyssuunnittelu, asiakaskokemusten kehittäminen ja innovointi (16%)
  6. Metrics, Measurement and ROI – Mittarit, asiakakaskokemusten mittaaminen ja ROI (20%)

Suomessa sertifiointiin liittyvissä kysymyksissä auttaa CXPA Finland ja tutkintosuoritukseen valmistavaa koulutusta tulee tarjoamaan Shirute Oy. Sertifiointiin hakeutuminen ei edellytä CXPA:n jäsenyyttä, mutta tutkintomaksu on edullisempi jäsenille.

Tutkinnon suorittaminen on aluksi mahdollista noin 350 paikkakunnalla ympäri maailmaa. CXPA Finland neuvottelee parhaillaan sertifiointitestien käynnistämisestä myös paikallisesti Suomessa. Toistaiseksi lähin tutkinnon suorituspaikka on testikeskuksessa Lontoossa.

Tutustu CCXP-tutkintovaatimuksiin.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190.

Shirute (www.shirute.fi) on Suomen ensimmäinen asiakkuuskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto. Customer Experience Path® on Shiruten omistama rekisteröity tavaramerkki. Olemme kansainvälisen CXPA-organisaation (Customer Experience Professionals Association) perustajajäsen.

CXPA Finland (CXPA.fi) on CXPA:n paikallisjärjestö ja yhteisö Suomessa. Se kokoaa yhteen asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaiset Suomessa. Toiminnan tavoitteena on ajaa asiakkaiden etua ja kasvattaa elämysten tuottamiseen liittyvää osaamista erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Yhteisö auttaa jakamaan ajankohtaista tietoa ja parhaita käytäntöjä alan ammattilaisten välillä järjestämällä säännöllisesti tapahtumia eri aihepiireistä. CXPA Finlandin toiminta Suomessa perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin. Toimintaa vetää CEO Sirte Pihlaja Shirutesta.

Customer Experience Professionals Association (CXPA.org) on kansainvälinen, voittoa tavoittelematon kattojärjestö kaikille asiakkuuskokemusten johtamisesta ja kehittämisestä kiinnostuneille. Kyseessä on suomalaislähtöistä Mobile Mondayta vastaava yhteisö, jonka toiminta on vajaassa kolmessa vuodessa levinnyt laajalti eri puolille maailmaa. Tällä hetkellä jäseniä on yhteensä 2 700 kpl 68 eri maassa, eniten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. CXPA:n perustajat ovat Bruce Temkin, entinen Forresterin Customer Experience –osaamisalueen johtaja sekä Jeanne Bliss, asiakkuuskokemusten johtamisen veteraanikonsultti. Toiminnasta paikallistasolla vastaavat CXPA:n aktiiviset jäsenet.