Shirute tuo markkinoille kaikkikanavaisen markkinoinnin uuden aallon

Uusi asiakaskokemusta parantava palvelukokonaisuus tuo asiakkaan aidosti keskiöön yhdistämällä kontekstisidonnaisen asiakasviestinnän ja asiakaskuuntelun

Asiakkuuskokemusten suunnittelutoimisto Shirute kumppaneineen tuo myymälöihin reaaliajassa tapahtuvan asiakaskohtaamisten mittaamisen ja kontekstisidonnaisen markkinointi- ja palveluviestinnän. Kaikkikanavainen markkinointiratkaisu tavoittaa kaupassa vierailevat kanta-asiakkaat ja satunnaiset shoppaajat aivan uudenlaisella asiakkaita osallistavalla, inspiroivalla ja herättävällä tavalla.

Shiruten esittelemässä palvelukonseptissa asiakas on aidosti keskiössä. Ratkaisu mullistaa kaupantekoa kivijalka-myymälässä, sillä sen myyntiä edistävät vaikutukset ulottuvat kaikkikanavaisesti toimivan kuluttaja-asiakkaan koko elinkaarelle.

“Kaupan alalla asiakkaista saadaan tietoa yleensä vasta, kun he poistuvat myymälästä. Useimpien asiakkaiden matka brändin kanssa alkaa kuitenkin verkossa jo paljon ennen paikan päälle saapumista. Kuluttajat  olettavat, että heidät tunnetaan ja että yritys hyödyntää kaiken sen tiedon, mitä heistä on kerätty sähköisissä kanavissa. Harva myymäläkokemus on kuitenkaan vielä suunniteltu aidon asiakasymmärryksen varaan. Poistamme tämän ongelman ja teemme myyjistä asiakkaan asiantuntevia ja luotettuja ystäviä, jotka pystyvät tarjoamaan henkilökohtaisempaa palvelua. Digitaalinen myymäläapulainen auttaa myös kaikkien myyjien ollessa varattuina, kun asiakaspalvelua ei tarvitse enää odottaa”, kuvaa Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

”Tarjoamme kauppiaille todellisen 360-näkymän sekä ainutlaatuisen mahdollisuuden sovittaa myynti ja markkinointi kuhunkin asiakkaaseen, hetkeen ja tilaan reagoiviksi. Samalla keräämme asiakkaiden näkemyksiä kohtaamisten onnistumisesta. Haluttaessa voimme kytkeä kokonaisuuteen myös varasto- ja logistiikkapalvelut sekä mobiilimaksamisen. Kontekstissa kaikki lähtee asiakkaan näkökulmasta eli siitä, minkälaisen elämyksen hän haluaa kokea. Näin kattavaa ja asiakaskeskeistä kokonaiskonseptia ei toistaiseksi olla markkinoilla nähty. Tähän mennessä kokeilut ovat aina lähteneet teknisestä ulottuvuudesta.”

Älyä asiakaskohtaamisiin ja tehoja analyysiin

Palvelun avulla kuluttajat saavat myymälään saapuessaan ja siellä liikkuessaan tietoa älypuhelimiinsa asiakaspolun eri vaiheisiin tarkasti mietittynä. Viestit voidaan kohdentaa asiakkaan kiinnostusten ja ostohistorian mukaan. Eri vuorokaudenaikoihin tai eri päiville voidaan ajastaa omat viestinsä kampanja-, myymälä- ja tuotekohtaisesti.

Kokonaisratkaisu koostuu kyselytyökalusta, julkaisualustasta, mobiilisovelluksesta ja beacon-teknologiasta, jotka on yhdistetty saumattoman asiakaskokemuksen tarjoamiseksi. Edistyneitä analytiikkaominaisuuksia hyödyntäen kauppias voi analysoida kuluttajien liikkumista ja reaktioita myymälän mobiilisisältöihin. Myymäläkokemuksen kehittäjät saavat seurata ja analysoida visuaalisessa raportointiympäristössä reaaliaikaisesti asiakkaiden palautteita sekä jakaa asiakasymmärrystä organisaation eri tahoille. Raportointi voidaan automatisoida ja toimenpiteitä vaativat yhteydenotot ohjata suoraan käsittelyjonoon.

”Olemme innoissamme yhteistyöstä. Teemme tulevaisuuden asiakaskokemuksesta todellisuutta tuomalla asiakkaan tasaveroiseksi vaikuttajaksi yritysten prosesseihin ja päätöksentekoon. Lopputuloksena on parempia kokemuksia ja motivoituneempi henkilöstö. Yritykset voivat paremmin, kun niiden toiminta tehostuu ja kannattavuus kasvaa”, luotaa Experq:n toimitusjohtaja Olli-Kristian Tukonen.

“Hienointa konseptissa on, että se toimii myymälöiden lisäksi yhtä hyvin niin urheiluareenoilla, kauppakeskuksissa kuin vaikkapa matkailupalveluissa, messuilla ja museoissa. Meillä onkin jo käynnissä pilotteja hyvin erilaisilla toimialoilla. Tärkeää onnistumiselle on, että asiakkaan palvelupolku tutkitaan ja tunnistetaan, jolloin ratkaisu saadaan mahdollisimman hyvin vastaamaan käyttäjiensä tarpeisiin. Erityisen hyvin se sopii kanta-asiakkaiden tavoittamiseen”, Pihlaja linjaa.

Shirute esittelee Slush-tapahtumassa torstaina 12.11 klo 11-12 Aalto yliopiston osastolla (B3 Halli 6-7) uutta palvelukonseptia ja sitä hyödyntäviä Muumimaailman ja Rovion Angry Birds -konseptimyymälän caseja, joiden teknisestä toteutuksesta vastaa Liki Solutions.

Shirute on Suomen ensimmäinen asiakkuuskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto. Customer Experience Path® on Shiruten omistama rekisteröity tavaramerkki. Olemme kansainvälisen CXPA-organisaation (Customer Experience Professionals Association) perustajajäsen

Liki Solutions Oy auttaa asiakkaitaan ymmärtämään alati muuttuvaa digitaalista toimintaympäristöä ja digitaalisessa maailmassa pärjäämiseen liittyviä tavoitteita. Tietotalon asiantuntemus on käytettävissä, kun suunnittelet ja toteutat liiketoimintastrategiaasi ja –ratkaisujasi ja haluat muuttaa tarpeesi mitattaviksi ratkaisuiksi.

Experq tekee asiakaskokemuksen mittaamisesta liiketoiminnallisesti kannattavaa. Helposti käyttöönotettava SaaS-palvelu automatisoi mittaamisen, analysoinnin ja raportoinnin. Se tuo informaation oikeille ihmisille oikeaan aikaan liiketoiminnan vaatimusten ja tavoitteiden täyttämiseksi.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Sirte Pihlaja, Shirute, puh. (050) 5700 190